Trajecten in het kader van het project Kennis()maken

Binnen het kader van het project Kennis()maken heeft het CEAH met negen onderwijs- en erfgoedpartners vier educatieve trajecten in een onderzoeksproject geïntegreerd. Zo werd voor leerlingen van het vijfde jaar van het secundair onderwijs een bronnenonderzoek uitgewerkt conform de nieuwe leerdoelen. De workshop ‘Congo in de klas’ kaderde in de lessen rond ‘kolonisatie’, maar zoomde in op een heel specifieke schoolgeschiedenis. In het Heilig-Hartinstituut in Heverlee en tientallen andere Belgische scholen zaten op het einde van de 19de eeuw Congolese kinderen in de klas in het kader van een zogenaamd ‘adoptieproject’. Met leerkrachten van KSD en erfgoedverantwoordelijken werd een lessenpakket uitgewerkt voor leerlingen van het vijfde jaar van het secundair onderwijs. Ook hier stond bronnenonderzoek, de standplaatsgebondenheid voorgeschreven in de nieuwe leerdoelen en de eigen schoolgeschiedenis centraal. Leerlingen werkten rond de eerste schoolstrijd in Diest met primaire bronnen uit verschillende erfgoedinstellingen. Er werden ook twee trajecten uitgewerkt voor het lager onderwijs. Bij het traject met leerlingen van het derde leerjaar van de lagere school Sint-Norbertus stonden schoolverhalen en kunst centraal. De leerlingen kwamen langs op het archief in Heverlee. Ze leerden dat een archief geen museum of bibliotheek is; ze werden ondergedompeld in de schooltijd van het overgrootouders en maakten kennis met de vele verhalen uit de rijke geschiedenis van hun school. Zij kozen er een verhaal uit om er een diorama van te maken. In het vierde project ging het CEAH op verplaatsing met een koffer vol erfgoed. Ze waren te gast in de lagere school Negenmanneke in Sint-Pieters-Leeuw voor een reis in tijd en ruimte met de leerlingen van het vijfde leerjaar.

Marie-Josée en Rita geven uitleg over de regio en geschiedenis van de school Negenmanneke aan de leerlingen van de school

Uit twee eeuwen onderwijswerk van de annuntiaten Heverlee in Vlaanderen en Brussel valt veel te leren over onderwijs en opvoeding vandaag en in de toekomst. Het project KennisMaken valoriseert het dynamische onderwijserfgoed dat bewaard en ontsloten wordt door de aanvrager. De geïntegreerde realisatie van een wetenschappelijk verantwoorde geïllustreerde uitgave en vier leertrajecten laat daarmee een ruim publiek kennismaken. Partners in dit project zijn Erfgoedcel Leuven, Zender, Erfgoed en Musea Diest, Erfgoedklassen en Burgerschap, KADOC en de vier onderwijsvzw’s annuntiaten Heverlee. Dit project komt tot stand in het kader van het CED van de Vlaamse overheid.

Klooster wordt school: jonge curatoren aan zet

In Veltem wordt het klooster van de Annuntiaten herbestemd als nieuwe middenschool. CEAH werkt in samenwerking met UCLL een participatief erfgoedtraject uit voor en met leerlingen van de lokale Basisschool Pastoor De Clerck. Dit project komt tot stand met de steun van de provincie Vlaams-Brabant. Meer info en materiaal over dit project vind je op Slimerfgoed.be.

Schoolwandplaten: publiekslieveling?

CEAH bewaart een collectie schoolwandplaten van om en bij de 1500 stuks. De collectie is zowel thematisch als naar onderwijsniveau zeer gevarieerd. Naast de vele reeksen gebruikt in het onderwijs zijn er de handgemaakte platen die leerkrachten aansluitend bij hun lessen vervaardigden.

In dit collectie overschrijdend waarderingstraject worden het publieks- en het onderzoekspotentieel van deze collectie onderzocht. Dat gebeurt in het kader van verschillende focusgroepen, zo ook een focusgroep van studenten Pedagogische Wetenschappen in de context van een projectonderzoek onder leiding van prof. Joris Vlieghe (KU Leuven). Zij gaan aan de slag met de collecties van CEAH en KADOC. Geïnteresseerd? Volg de communicatie op Slimerfgoed.be. Misschien kan je aansluiten bij een van de focusgroepen.

I²: Identity & Innovation

De afkorting I² staat voor Identity & Innovation. Het Erasmus+ project zet met zes partners uit drie deelnemende landen een uitwisseling van experten en leerlingen op.

Het doel van het participatief traject bestaat erin een geïntegreerde visie te ontwikkelen voor een toekomstgerichte inzet van schoolerfgoed in het Europese onderwijs. De centrale vraag is in welke mate het creatief en participatief inzetten van schoolerfgoed de leeromgeving sterker en persoonlijker maken en de veranderingsprocessen duurzamer. Het project wordt ontwikkeld tegen de achtergrond van twee belangrijke uitdagingen: creatieve en innovatieve praktijken en leeromgevingen ontwikkelen voor scholen en het pedagogische en maatschappelijk potentieel van schoolerfgoed valoriseren.

De partners delen good practices en ontwikkelen in het kader van de leerlingenuitwisselingen nieuwe toepassingen. Dit project leidt eind 2022 tot een participatieve visie en missie, een inspiratiegids en educatief pakket. Je kan het project volgen op de blog .

Slimerfgoed

Slimerfgoed is het merk waarrond erfgoed en onderwijs elkaar vinden in Vlaanderen. Het staat voor een samenwerkingsverband en een platform. Alles begon met het tweejarige Vlaamse en gelijknamige project in 2019 geleid door CEAH ism KADOC KU Leuven en een breed set van partners. Thans staat dit kwaliteitslabel voor expertisedeling en - ontwikkeling. De zorg en de inzet van onderwijserfgoed van erfgoed staan centraal. Voor meer informatie zie het platform.

Workshops

Diverse prikkelende activiteiten worden aangeboden in klasverband.  Ze gaan van een speelse kennismaking met erfgoed tot een creatieve workshop. We werken het uit op maat voor kinderen en jongeren van 4 tot 18 jaar. Gratis met de klas naar onze locatie? Dat kan dankzij DynamoOPWEG. Klik hier voor meer informatie. Een museum is geen archief!? Geïnteresseerd in deze workshop van een halve lesdag? Neem dan zeker contact met ons op 

Projecten 2017 - 2021

Een greep uit de projecten in de voorbije jaren. In 2017 particpeerde het archief aan het Dynamoproject 'Sint-Norbertus: een school vol oude verhalen'.  In 2019 werd leerkracht Julie Hendrickx naar Cultureel Erfgoed annuntiaten Heverlee gedetacheerd om een project uit te werken rond zr. Jeanne Devos· Dit project bevond zich op het raakvlak van ontwikkelingssamenwerking, onderwijs, gender en diversiteit. Het heeft geleid tot een biografie over zr. Jeanne Devos, de realisatie van aangepaste lerarenbundels, werkbladen voor de leerlingen, een online beeldbank en een ontleenbare ‘reiskoffer van Jeanne Devos’. Dat lesmateriaal wordt ontwikkeld voor een vakoverschrijdende aanwending. De Lerarenbundels voor verschillende graden zijn afgestemd op de nieuwe leerplannen en eindtermen in het onderwijs en kunnen via deze link gedownload worden.

In de projecten De Erfweg en Het leven verteld werden crossovers met de toeristische en de zorgsector ontwikkeld en werd intensief met lokale partners samengewerkt. Erfgoededucatie op school is een speerpunt van de publiekswerking. Het op een innovatieve manier inzetten van de veelsoortige collectie is het voorwerp van onderzoek, experiment en uitwisseling. Het volledige rapport van het Holocaustproject kan hier geraadpleegd worden.

Play Ground Circles

Playground Circles is een erfgoedproject over de heraanleg van de speelplaats van het secundair onderwijs van het Heilig Hartinstituut in Heverlee. De naam van het project verwijst naar de plek waarover het gaat: de beschermde speelplaats van de leerlingen SO met de grote cirkel met lindebomen.  Het verwijst ook naar de opzet van het project: participatie en overleg op gang brengen via uitdijende en steeds groter wordende debatcirkels. Het project bracht de verschillende gebruikers van de speelplaats samen om hen samen op zoek te laten gaan naar een nieuwe visie rond de omgang met de speelplaats die rekening hield met de wensen van alle betrokkenen en de erfgoedwaarden.

Het project werd ingediend door de vzw Cultureel Erfgoed Annuntiaten Heverlee en kreeg de steun van de provincie Vlaams-Brabant. Het secundair onderwijs van het Heilig Hartinstituut in Heverlee trad op als een partner. Via deze link kun je het volledige rapport over het project raadplegen.